Boeddha masker brons 15 cm Fair Trade

Artikelnummer: MW20130506
Beschikbaarheid: Op voorraad (1)

Heel mooi Boeddha masker van brons, afkomstig van een Fair Trade project van Madat Nepal uit Nepal. Het masker weegt 495 gram en de afmetingen zijn 15 cm x 8,5 cm x 4,5 cm groot.

Het project
Madat Nepal is een door de landelijke vereniging van wereldwinkels erkende importeur van Fair Trade producten. Prakash Dhakwha werkt met zijn mensen volledig volgens de Fair Trade principes; het werk wordt verdeeld onder verschillende families zoals dat al eeuwenlang gebeurt. De neven van Prakash maken heel nauwgezet de wasvorm. Voor een godenbeeld hebben zij vaak wel twintig mallen van allerlei onderdelen nodig: een hand, een hoofd, een lotus, etc. Die worden in was aan elkaar gezet. Uiteindelijk heb je na twee dagen werk een compleet beeld van was. Hun moeder maakt dan van klei en koeienpoep een fijn papje. Daarmee wordt de wasvorm wel vijf maal ingesmeerd. Na elke beurt moet de laag koeienpoep drogen. Daarna wordt van koeienpoep en kaf een dik mengsel gemaakt waarvan een stevige laag op het beeld wordt aangebracht. Het duurt enkele dagen voordat dit droog is. Het beeld is dan een onherkenbare klomp geworden.

De volgende stap is het verwijderen van de was. In de klomp wordt een gaatje naar de was geboord. Vervolgens wordt de klomp met een brander langzaam verhit waardoor de was gaat smelten en via het gaatje opgevangen wordt. Bij dit proces gaat ongeveer een derde van de was verloren. De rest wordt weer voor andere beelden gebruikt. Hierna wordt de vorm in een oven gebakken. In een andere oven wordt het koper gesmolten waarna het in de open vorm wordt gegoten. Bij dit werk staan de ambachtslui aan een gigantische hitte bloot. Ze beschermen hun handen zoveel mogelijk met allerlei doeken.
Via drie kanalen die aan de onderzijde van de vorm gemaakt zijn, stroomt het vloeibare koper naar alle delen van de lege vorm. Deze klus moet zorgvuldig worden uitgevoerd om te voorkomen dat er luchtbellen gevormd worden in het beeld, waardoor het onverkoopbaar wordt. Na het afkoelen wordt de vorm voorzichtig stuk geslagen en komt het godenbeeld in zijn ruwe vorm vrij.
Hierna begint het proces van hameren en vijlen. Allereerst zagen ze de driepoot (de drie gietkanalen) van het eigenlijke beeld af. Daarna wordt er op een beeld wel een dag gehamerd en geklopt totdat de gewenste gladheid bereikt is. Het polijsten van de beelden wordt uitbesteed aan een andere familie, die niets anders doet.

In feite zou je het hele proces kunnen vergelijken met een strakke verdeling van arbeid volgens een soort middeleeuwse gildenstructuur. Je hebt vormmakers, kopergieters, koperslagers, polijsters, vergulders en schilders. De laatste twee vaklui maken het beeld af. De vergulder brengt het typerende, goudkleurige mengsel aan op het beeld. Een artiest schildert de gezichten met bladgoud, waarbij echt goud gebruikt wordt. Het gezicht wordt in verschillende lagen opgebouwd. Als laatste handeling opent de artiest de ogen van het godenbeeld. Deze man moet een zeer vaste hand hebben. Hij doet zijn werk ook alleen maar in een meditatieve sfeer. En hiermee is het beeld af en klaar voor de verkoop. De prijs van een godenbeeld is afhankelijk van de gecompliceerdheid van de vorm, de grootte, de gaafheid en artisticiteit. Een beeld wordt door vele handen gemaakt. Het is een proces van vele dagen waaraan alle betrokkenen een essentiële bijdrage leveren. Iedereen verdient aan dit proces. Elk bronzen godenbeeld is een uniek kunstwerk waarvan er maar één bestaat.

Gewicht: 495 gram
Afmetingen: 15 cm x 8,5 cm x 4,5 cm
Materiaal: brons
Keurmerk: Fair Trade
Land van herkomst: Nepal
0 sterren gebaseerd op 0 beoordelingen